torstai 8. joulukuuta 2011

iPad käyttöraportteja opiskelijoilta

Kuopion klassillinen lukio:
Laitan kolme suoraa lainausta palautteista tähän, mutta muutoin referoin 30 opiskelijan palautetta seuraavasti:
1. Nopea tiedon haun väline
2. Pääsin nopeasti omaan Wilmaan
3. Oppituntitallenteet olivat tarkkoja, mutta joskus kestivät streemautua pitkään (echo palvelu)
4. Toimi hyvin koulun langattomassa verkossa, jos oli kuuluvuutta.
5. Muistiinpanojen tekeminen helppoa, mutta ei tullut tehtyä paljon, koska kone oli luovutettava pois viikon kokeilun jälkeen.
5. Hyvä pelikone ja viihdekone esim facebook.

(Timolle ja hankeraporttiin säästän kaikki, jos tarvetta.)

Opiskelija 1
Kiitos, että sain iPadin käyttööni, oli mielenkiintoista kokeilla sitä.
Koulussa siitä oli paljon hyötyä hallituksenkin puolesta. Esimerkiksi välitunnilla sai helposti katsottua tärkeitä yhteystietoja ilman sadan vuoden jonotusta tietokoneelle. Oli kätevää, kun pääsi nopeasti tarkistamaan asioita internetistä myös tunneilla. Muistiinpanot olivat kätevät tehdä laitteeseen ja ne sai helposti lähetettyä sähköpostiin. Muistamista helpotti nauhoitukset ja mahdollisuus lisätä kuvia muistiinpanoihin. Myös kirjat olivat todella kivoja.
Laitteen käyttömahdollisuuksia pienensi kuitenkin verkon rajallisuus Koulussa esimerkiksi wlan verkko ei kata koko koulua. Lisäksi kotona laitteesta ei oikein ollut iloa, sillä meillä ei edes ole mahdollisuutta saada wlan-verkkoa. (On kysytty palveluntarjoajilta...) En myöskään usko, että sim-kortilla saatavasta internetistä olisi kaikkialla iloa. Osasta ohjelmista oli vielä huomattavassa niiden kehittymättömyys. Esimerkiksi MS wordia vastaava ohjelma ei houkutellut käyttämään sitä valittavien muokkaustyökalujen suppeuden takia. TITE:n työt eivät sillä olisi onnistuneet.
iPadeihin voisi hommata graafiset laskimet, (jotka maksaisivat hieman,) niin niitä voisi käyttää matematiikankin tunneilla.

Opiskelija 2
Käytin ipadia tunneilla muistiinpanojen tekoon ja tiedon hakemiseen.
Mielestäni ipad oli kätevä käyttää ja hieman harjoittelun jälkeen sillä sai myös tehtyä muistiinpanot tehokkaasti.
Tuntitallenteiden laatu oli myös hyvä ipadillä.
Unelmatilannehan olisi jos tulevaisuudessa koulukirjatki saisi ladattua netin kautta ipadilla ja näin ei tarvitsisi kantaa kirjoja.. :)

Opiskelija3
Minulla oli i-pad käytössä noin kuukauden toisen jakson aikana pitkän matikan ja latinan ryhmien kautta. Pidin sitä mukana koulussa ja kotona, mutta opiskelun apuna sitä käytin vain koulussa.
Latinassa tabletista oli suuri apu, sillä kaikkiin kirjasarjan tehtäviin löytyy vastaukset netistä. I-padin avulla oli näppärä käydä tarkistamassa vastaukset heti, kun tehtävät oli tehty, eikä tarkistaminen jäänyt "roikkumaan", kun tietokonetta ei tarvinnut erikseen etsiä sitä varten. Suoritin latinan kurssin itsenäisesti, ja tuntui, että nopeasti käytettävissä oleva netti tehosti työskentelyäni, kun asiat täytyi tehdä täysin omalla ajalla.
Matikassa kävin katsomassa joitakin tallenteita, ja ne olivat tarkkoja ja hyviä, sitten kun suostuivat toimimaan. Tabletti jumittui välillä, kun sillä yritti esim. katsoa videota, ja sen nopeus ja toimiminen vaihteli myös sen mukaan, missä päin koulua sitä yritti käyttää. Luokan nurkassa, ikkunan vieressä toiminta oli kaikista heikointa, mutta pääasiassa varsinkin tavallinen nettisurffailu oli nopeaa.
Reaaliaineissa ja kielissä käytin i-padia pari kertaa tiedon etsimiseen. Kielissä tabletti oli enemmänkin hauska tapa katsella vaikka kuvia kappaleessa puhutuista paikoista, esim. saksan tunnilla katsoin kuvia Itävallasta. Yhteiskuntaopissa tabletista oli suurin hyöty, koska siinä seurataan paljon ajankohtaisia asioita, ja oli hyvä päästä lukemaan lehtiä, esim. Taloussanomia Euroopan talous -esitelmää varten, tai katselemaan pörssitaulukoita samalla kun opettaja puhui niistä.
Vapaa-ajalla ja välitunneilla saatoin surffailla i-padillä netissä, esim. facebookissa. Mitään omia asetuksia en laitteeseen tehnyt, sillä kaikki mitä käytän löytyy omalta kotiläppäriltäni. Mielestäni parasta tabletissa oli sen näppäryys niin mukana kuljettamisessa kuin nettiin menemisessäkin, esim. oman seuraavan jakson lukujärjestyksen pääsi tarkistamaan heti, eikä haitannut, vaikkei ollut muistanut tulostaa sitä. Sen akku kuitenkin tyhjeni aika nopeasti, jos sitä käytti paljon, ja vaikka se oli hyvä lisä kursseilla, en kokenut, että sain siitä mitään suurta etua muihin verrattuna. Se toi kyllä vaihtelua ja motivoi helppoudellaan hyödyntämään kaikkea netistä löytyvää, mitä muuten ei ehkä tulisi tehtyä. Laite oli muutenkin helppokäyttöinen, ja siinä oli hauskoja toimintoja, kuten kamera :).

Raporttia antoi:
Jukka Sormunen

2 kommenttia:

  1. Kuinka hyvä idea onkaan alistaa opiskelijat ja heidän opiskeluvälineensä applen vankilalle?

    Voin jo kuvitella että sen sijaan että ostamme koulukirjoja ensin saamme ostaa 600€ tabletin jonka jälkeen maksaa noin 15-25€ e-kirjoista jotka toimivat vain Applen tuotteissa!

    Ipad on kaikista tableteista huonoin sillä siinä ei ole minkäänlaista valinnan varaa, olet täysin Applen armoilla ohjemistoissa, tuessa, päivityksissä... Applella on diktatuuri + monopoli omiin laitteisiinsa! Onhan se hauskaa maksaa 600€ laitteesta jonka raudan hinta on ehkä max 150€-200€ tuskin sitäkään.

    Parasta tässä kuitenkin on että suurin osa käyttäjistä ei tajua eikä valita tai välitä koko asiasta, jos tietotekniikan tuntemus on sellasta että "Lisäksi kotona laitteesta ei oikein ollut iloa, sillä meillä ei edes ole mahdollisuutta saada wlan-verkkoa. (On kysytty palveluntarjoajilta...) " Ollaan kuin sokeita maailmassa jossa vain Applella on silmät ja valta.

    Wlan = Wireless Local Area Network, ja wlan ei tee mitään muuta kuin muuta sen saman langallisen internet yhteyden langattomaksi, Ei siihen tarvita mitään operaattorien lupia, jos taloon tulee verkkoyhteys Wlan on mahdollista asentaa, ei sillä oo mitään tekemistä palveluntarjoajan kanssa.

    Tehdään maailmalle palvelus ja pyritään eroon monopoleista ja diktatuurista, ne hyödyttävät vain niitä ketkä ovat vallassa, eivät kuluttajia.

    VastaaPoista
  2. Hei

    Kiitoksia nasakasta palautteesta. Hankkeemme tavoite on tutkia puolueettomasti eri tablettien käyttömahdollisuuksia lukio-opetuksessa. Tässä ensimmäisessä tapauksessa raportissa on pelkästään iPadit, mutta esim. Samsungien testit on tulossa myös.

    Emme myöskään halua sitoutua kenenkään yhden opiskelumateriaaleihin ja sitä varten olemme kehittämässä yleistä sähköistä oppimisporttaalia (http://www.oppijat.fi), jossa materiaali on jaettavissa eri laitteilla sekä myös muotoiltavissa niin opettajan kuin opiskelijan toimesta.

    Toivomme rakentavaa ja kehitysotteella olevia testaajia edelleenkin hankkeesseen ja uskomme että uudenlainen oppimisympäristö ja oppiminen on lähempänä kuin luulemmekaan !

    T: Jukka Sormunen, rehtori
    Kuopion klassillinen lukio

    VastaaPoista