sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Ensimmäisiä ajatuksia iPadin opiskelukäytöstä

Aivan ensiksi on sanottava, että minulle oli positiivinen yllätys ja eräänlainen helpotus, että luokkamme sai iPadit käyttöönsä nimenomaan tämän jakson ajaksi. Minulla on tässä jaksossa kaksi liikunnan kurssia, äidinkieltä, englantia, ruotsia, fysiikkaa ja matematiikkaa sekä viisi vapaatuntia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että minulla olisi vain viisi tuntia viikossa, joilla käytän läppäriä säännöllisesti eli äidinkielessä. Vaikka en saakaan kirjoittaa läheskään kaikkia äidinkielen aineita – jos yhtäkään – koneella, teen kuitenkin muistiinpanot ja muut kotitehtävät koneella. Mietinkin lukujärjestykseni tehtyäni, viitsinkö kantaa miniläppäriä mukana vain yhtä oppiainetta varten, sillä muissa tämän jakson aineissa käytän läppäriä satunnaisesti tai en ollenkaan.
iPad kuitenkin ratkaisi asian. Se on miniläppäriä huomattavasti kevyempi kantaa mukana ja sujahtaa suojakotelossaan kätevästi reppuun. Niinpä teen nyt äidinkielen muistiinpanot iPadilla. Kuten aiemmin olen kirjoittanut, kosketusnäytöllä kirjoittaminen ei ole mitenkään mahtavaa, mutta menettelee. Olen toki harkinnut ottavani kotoa mukaan näppäimistön, jonka voisin yhdistää iPadiin Bluethootilla. Saa nähdä, teenkö niin.
Täytyy todeta, että noin ylipäätään iPad ei ole oikein vielä löytönyt paikkaansa opiskelussani ja toimintatavat ovat sen kanssa vielä hieman hukassa. Otettuani miniläppärin aktiiviseen koulukäyttöön, loin itselleni mielestäni hyvän ja selkeän järjestelmän, jonka vakiintuminen vei toki aikansa. Minulle oli selvä mitä ohjelmia käytin ja miten. iPadin kanssa en ole vielä löytänyt selkeää toimintamallia. Osasyynä tähän on varmasti se, että esimerkiksi muistiinpanojen tekemiseen olisi tarjolla niin monta erilaista mahdollisuutta. Selkeyden vuoksi haluaisin kuitenkin käyttää muutamaa ohjelmaa ja pitää merkinnät ja muistiinpanot hyvässä järjestyksessä korkeintaa kahdessa ohjelmassa.
Uskon kuitenkin löytäväni tällaisen selkeän ja hyvän toimintamallin aika pian. Olen myös harkinnut käyttäväni iPadia fysiikan muistiinpanojen tekemiseen, sillä nyt läppärillä kankeasti sujunut erilaisten mallikuvien piirtäminen ja kaavojen kirjoittaminen on paljon helpompaa.
Ja toi iPad lisäarvoa opintoihini tai ei, tästä on varmasti joka tapauksessa tulossa varsin mielenkiintoinen jakso ja kokeilu.
Pilvi Rajala, Elimäen lukio (10A)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti