keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Aika luopua iPadista

Kouluvuosi on melkein ohitse. Kesäloman alkamisen ohella se tarkoittaa myös sitä, että minun ja luokkakavereitteni on palautettava meillä viidennen jakson ajan käytössä olleet iPadit takaisin koululle. Myönnän tuntevani lievää luopumisen tuskaa, vaikka kotona onkin yksi iPad ja juuri tullut ikioma Samsung Galaxy Tab 8.9 -tablettini. iPad on oikein toimiva, helppokäyttöinen ja varsin monipuolinen laite, josta on sääli luopua. Tästä lähtien twiittaan sitten varmaan Samsungillani – joko puhelimella tai tabletilla.

Lue koko postaus opiskelijan omasta blogista.

iPadit ja fysiikka

Fysiikan kurssilla tehtävänä oli selvittää kynälaserin valon aallonpituus käyttäen apuna 3 hilaa, jotka jaettiin ryhmille.
Työstä piti tehdä paperille työselostus ja mittaustapahtuma piti kuvata iPadillä. Jokainen teki työstä oman työselostuksen, jonka opettaja arvioi.


Tässä ensimmäisessä fysiikan iPad-kokeilussa videoita ei editoitu, mutta Voionmaan lukion opettaja Sirpa Suontausta pystyi arvioimaan ryhmien työskentelyn paremmin jälkikäteen ryhmä kerrallaan. 


Itse seurasin opiskelijoiden toimintaa käytävillä - hauskaa ja tekemisen meininkiä riitti. 


Tyttöjen mittaukset




  Poikien mittausvideo


QR-koodit ja iPadit Voionmaan urheilulukiossa


Voionmaan  lukiossa testattiin QR-koodien ja iPadien yhteiseloa kuntosaliharjoittelussa. Liikunnanopettaja ja urheilulukion jääkiekkovalmentaja Mika "Liekki" Lievonen teki voimaharjoittelun eri liikkeistä videot, jotka linkitettiin QR-koodeihin. Koodit liimattiin laitteiden viereen, jotta kuntosalilla käyvä urheilulukiolainen voi katsoa mallisuoritukset eri harjoituksista.  Opiskelija Orash Schmidt lukee iPadille koodeja.
Mukana testauksessa olivat QR-koodeja tutkimassa Jyväskylän Jyväskylän yliopiston Agora Centerin tutkijat Jenni Rikala ja Erkki Mauno.

Testaus ja kokeilu antoi paljon ideoita tulevaisuuteen eli Qr-koodeilla on tämän kokemuksen perusteella hyviä sovellusmahdollisuuksia kouluissa.  Kuulette ensi syksynä sitten lisää . . . Terveisin @ilotimo
Mika Lievosen ohjeet voimaharjoitteluun. 


tiistai 29. toukokuuta 2012

Voionmaan lukion ranskan kielen iPad ja bloggaus-kurssi

Tänä keväänä Voionmaan lukiossa hyödynnettiin iPadeja ja Bloggerin blogia ranskan kielen projektiopiskelussa. Ryhmä perusti yhteisblogin espanjalaisen ranskan kieltä opiskelevan ryhmän kanssa. iPadeille päivitettiin blogia ja kuvattiin videomateriaalia. Ajatus oli vielä ottaa Skype-yhteys livekeskustelua varten, mutta vastapuoli ei halunnut tätä, joten palattiin takaisin bloggauksen maailmaan. Kiitos opiskelijoille ja mukavaa kesälomaa!

Blogi löytyy osoitteesta http://parlersanssenvoler.blogspot.com/

Videotervehdys ranskaksi. 


tiistai 22. toukokuuta 2012

Mobiilikesäkoulu - iPadit lukiossa

Pidin aurinkoisessa Mobiilikesäkoulussa pajan iPadien käytöstä lukio-opetuksessa. Kyseessä oli Opetushallituksen oppimisympäristöjen kehitttämishanke, Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa ja oppimisessa tulosten levitystä. Hienoa innostunutta porukkaa paikalla! Kokeilimme lopuksi minielokuvan tekemistä iMovien avulla. 
Kuopion Klassikan rehtori Jukka Sormunen tallensi pajan iClass-tekniikalla.  
Terveisin Timo Ilomäki


iPadit lukio-opetuksessa osa 1.
iPad lukio-opetuksessa osa 2. Harjoitustyöt

maanantai 14. toukokuuta 2012

Havaintoja kosketusnäytöstä

Kosketusnäyttö on mielenkiintoinen tapaus. Ikänsä tietokoneen näppäimistöä käyttäneelle se voi olla jumalaton kulttuurishokki, mutta hetken totuttelun ja opettelun jälkeen sillä voi tehdä asioita käsittämättömän nopeasti. Kummankin olen kokenut ja kumpaakin olen vierestä katsonut.

Niinkuin uteliaimmat ja seikkailunhaluisimmat iPadin käyttäjät ehkä tietävätkin, on iPadissa sisäänrakennettu VoiceOver-niminen ruudunlukuohjelma. VoiceOver muuttaa näytöllä olevan tekstin puheeksi ja/tai pistekirjoitukseksi. Sen avulla näkövammainen voi myös navigoida iOsissa täysin itsenäisesti kosketusnäytön avulla kuten näkevätkin.

Lue postaus kokonaisuudessaa opiskelijan omassa blogissa.

Kun nettiyhteys menee poikki, tarvitaan aikamoista kikkailua

Eilen kaverini laittoi minulle tekstiviestin, jossa hän kysyi ohjeita ruotsin itseopiskelutehtäviin. Heiltä oli nettiyhteys mennyt poikki ja niinpä hän ei päässyt Moodleen katsomaan tehtävien ohjeita. Tehtävät piti tehdä maanantaiksi, joten hän tarvitsi ohjeet heti.

Näpyttelin lyhyen ohjeistuksen hänelle nopeasti tekstiviestillä. Sitten törmäsin pieneen ongelmaan. Yksi osa itseopiskelutehtävistä oli alleviivauksien tekeminen kappaleesta ja alleviivattavat kohdat oli annettu Moodlessa erillisenä tiedostona. Niitä oli sen verran paljon, että en kyllä jaksaisi ruveta kirjoittamaan kaikkia puhelimellani. Varsinkin kun käytössä oli kosketusnäyttö.

Lue postaus kokonaisuudessaan opiskelijan omassa blogissa.

iPadin aikaansaamia mielenkiintoisia muutoksia

iPadien jakaminen luokallemme on saanut aikaan muutamia mielenkiintoisia muutoksia, joita en suoranaisesti osannut odottaa. Toisaalta ne eivät kuitenkaan ole olleet erityisiä yllätyksiä.

Ainakin aluksi iPadeilla oli positiivinen vaikutus työrauhaan. Jostain kumman syystä oppituntiin keskittymineen tai edes omassa pulpetissa möykkäämättä istuminen on joillekin ihmisille vielä lukiossakin tavattoman vaikeaa. Meidänkin luokaltamme löytyy muutama opiskelija joiden aktiivisuus suuntautuu hieman väärään suuntaan ja desibelit nousevat välillä häiritseviksi.

Lue postaus opiskelijan blogissa kokonaisuudessaan.

Pages

Kunnon tekstinkäsittelyohjelma on aina tarpeen ja siihen tarpeeseen vastaa iPadilla Pages. Kaikenlaisia muistikirjasovelluksia ja vastaavia on toki saatavilla, mutta kirjoittamisessa ainakin minun suosikkiohjelmani on selkeä ja tyylikäs Pages. Ominaisuuksia ei tietenkään ole yhtä paljon kuin vaikkapa Libre Office Writerissa tai Microsoft Wordissa, mutta aivan tarpeeksi niin sanottuun peruskäyttöön.

Lue opiskelijan bloggaus kokonaisuudessaan.