sunnuntai 30. syyskuuta 2012

iPad vai iMac?

En tiedä, onko tämä sovelias areena pohtia iPadin käyttöä ja ominaisuuksia hieman kriittisemmin. Tällä blogisivustolla saa lukea vain iPadin positiivisista käyttöominaisuuksista ja onnistuneista opetustilannekuvauksista. Joskus toisen epäonnistunut tunti voi auttaa toista opettajaa. Ei tee ainakaan samoja virheitä. Tällainen kriittisempi asenne ei kuitenkaan vie pohjaa pois onnistuneilta iPad opetuskäytössä -tunneilta. Päinvastoin! Monipuoliset kokemuskuvaukset auttavat meitä kaikkia.

Monilla tasoilla iPadin ohjelmistot ja niiden käyttömahdollisuudet ovat heikommat kuin esimerkiksi iMacillä. Isolla näytöllä saa paremman kokonaiskuvan ja valittavat toiminnot ovat luonnollisesti monipuolisemmat sekä ohjelmistojen että niiden laajuuden suhteen. Tässä pieni esimerkki: Olen tänä syksynä opetellut tekemään tuntimuistiinpanopohjia Prezi-alustalle. Sain muuten vinkin pojaltani, joka oli saanut opastusta Atk-gurulta Ylisen Jannelta. Muistiinpanopohjia on valittavana useita kaksiulotteisesta 3D-näkymään. Toiveikkaana latasin iPadille Prezin rinnakkaisohjelman, mutta sain kokea pettymyksen. Prezi-diaesityksen tekeminen ei onnistu edelleenkään iPadillä, sillä sen avulla voi vain näyttää muistiinpanot. Siihenkin tarvitaan vielä iPadiin sopiva vga-liitin (Toivottavasti termi oli oikein?), joka muuten on erilainen kuin läppärissä. Lisäksi vanhat datatykit eivät edelleenkään "puhu mackieltä", joten koko hieno slide-esitys voi kaatua siihen.

Tästä kaikesta yhteenvetona voin todeta, että www.prezi.com -alustalla tehtävät muistiinpanot ovat mukavaa vaihtelua vanhojen PowerPointtien sijaan. Ongelmana on tosiaan se, että iPad Prezi Viewer ohjelmalla voi vain näyttää ja muokata valmista muistiinpanorunkoa. Monissa tapauksissa iPadin ohjelmat ovat suppeampia  kuin varsinaisella tietokoneella, joka on sinänsä harmi.

Mutta en ole aina näin kriittinen, vaikka opetankin filosofiaa. Olen onnistuneesti käyttänyt iPadia liikunnassa varsin perinteisesti. Tanssiharjoitusten videointi ja välitön katselu onnistuu nopeasti. Välitön palaute auttaa korjaamaan epätarkkoja tai virheellisiä liikkeitä. Tässä jaksossa aion ottaa iPadit psykologian tunneille. Tarkoituksena on käyttää niitä verkossa olevien persoonallisuustestien tekemiseen ja tiedonhakuun. Ei siis mitään uutta innovaatiota, vaan ihan perinteistä käyttöä.

Tämän kirjoitti Jaana Välimäki (jaanavee lyhyemmin), jonka opetusskaalaan kuuluvat liikunta, terveystieto, psykologia ja filosofia. Olen muuten ikuinen Mac-ihminen. Ensimmäinen tietokoneeni oli noin 40 cm korkea "Pönttö-Mac", jossa taisi olla 9 tai 11 tuuman pieni mustavalkonäyttö.


torstai 27. syyskuuta 2012

iPadin kameraominaisuuden ja Facebookin yhdistäminen

1. jaksossa kokeilin molemmissa biologian 3. kursseissa kaupunkiekologian opetuksessa seuraavaa ideaa:

Perustin kurssille suljetun facebook-ryhmän ja lähetin opiskelijoille wilman kautta facebook-linkin ryhmään. Opiskelijat menivät sitten netissä ko. linkin sivulle ja laittoivat  minulle pyynnön päästä ryhmään. Kun facebook-ryhmän luo, siinä pitää olla kaksi jäsentä: itse ryhmän tekijänä ja sitten siihen voi laittaa jonkun opettajakollegansa, jonka voi poistaa myöhemmin, jos haluaa/jos kollega haluaa. Kun ryhmän tekee tällä tavalla ja lähettää linkin opiskelijoille, ei opiskelijoita tarvitse ottaa facebook-kavereikseen. En myöskään edellyttänyt, että kaikilla opiskelijoilla piti olla facebook- tili, koska työ tehtiin ryhmissä. Riitti, että yhdellä ryhmästä se tili oli.

Sitten lähetin opiskelijat 3-4 hengen ryhmissä ulos ottamaan valokuvia iPadeilla. Ohjeistuksena oli, että kuvien piti ilmentää kaupunkiekosysteemin tyypillisiä piirteitä. Aikaa kuvien ottamiseen meni puolisen tuntia. Sitten takaisin luokkaan, iPadin Facebookin oman appsin kautta kirjautuminen kurssin sivulle ja kuvien lisääminen iPadin kamerarullasta ryhmän sivulle sekä tekstien lisäämistä ja muiden kuvien tykkäämistä ja kommentointia.

Opiskelijat olivat hyvin innoissaan ja keksivät tosi luovia kuvaideoita. Ja samalla opiskeltava asia opittiin huomaamatta siinä sivussa :) Kurssin sivulla on vierailtu kuvia katsomassa ja kommentoimassa vielä tällä viikollakin, vaikka työ tehtiin jo jakson alussa.





perjantai 21. syyskuuta 2012

Opiskelijoiden kurssipalautetta iPadeista



Kuva. Yhden historian ryhmän tuotos Vietnamin sodasta. Aiheena oli tarinankerronta sarjakuvamuodossa (=digital storytelling). Appsina Strip Design.

Pyysin historian kurssin (HY 3) yleisen kurssipalautteen opiskelijoilta. Siinä oli myös osio somen ja iPadien käytön arviointiin. Pääsääntönä voisi sanoa, että kaikki pojat olivat innoistuneita ja kehuivat iPadien käytttöä kurssin parhaana puolena. Tyttöjen mielestä olisi pitänyt käyttää enemmän kirjaa ja vihkoa opettajajohtoisesti. Tässä poimintoja :

 
-
liian paljon tabletti asiaa
kaikilla ei ollut ipadejä, mikä teki työskentelystä hankalaa
liikaa teknologiaa
jäi paha maku suuhun ipadeistä
jotkut pelasivat iPadeillä tunneilla
enemmän muistiinpanoja vihkoon kuin ipadiin
vähemmän ipadeilla leikkimistä
opetus opettajajohtoisempaa
vähemmän Facebook ja Twitter juttuja
mitä teen Twitterillä hissankokeessa
+
monipuolisti opetusta
ryhmissä toimiminen
erilaiset pilakuvat blogissa auttoivat ymmärtämään
tekniikan käyttö
ipad parityöt, ipadien käyttö kaikkiaan
helppo tehdä muistiinpanoja ipadeilla
yhteistyö
blogi
mobiilioppiminen
opin käyttämään eri sovelluksia/varmasti jatkossa hyötyä
ipad on mahtava laite, ipadien käyttö edisti oppimista
innovatiivinen työskentely
tietotekniikan käyttö oli uutta ja mukavaa
 
Aki Puustinen, rehtori
Muuramen lukio
Mobiluck -hanke
 
 

Facebook ja iPadit YHI1-kurssin tukena

Voionmaan lukion historian ja yhteiskuntaopin opettaja Risto Sarvilinna hyödynsi Facebookin suljettua ryhmää kurssin teemojen käsittelyssä. Kurssin loppuosa toteutettiin tutkivan oppimisen menetelmin. Lisäksi ryhmäläiset käyttivät iPadeja ryhmätyön tekemiseen.

Facebook-ryhmä ja iPadit yhteiskuntaopin opiskelussa Voionmaan lukiossa, screencasting suljetusta ryhmästä opettaja Sarvilinnan säestyksellä




Samalle kurssille iPadilla kuvattu ja editoitu video Pienten maalaispaikkakuntien asema yhteiskunnassa. Tekijät Johanna Hokkanen ja  Sini Sanaslahti Voionmaan lukiosta. 










perjantai 14. syyskuuta 2012

Leba saapui taloon...

Eilen saimme jälleen uuden ulottovuuden mobiilioppimiseen. Lukiolla ostettiin Leban lataus- ja synkronointilaukku ja MacbookAir synkronointi ja masterkoneeksi. Leban laukun kautta 16 iPadin lataaminen onnistuu kerralla ja myös appsien siirto useampaan iPadiin onnistuu kerralla. Masteriin eli Maciin ostetaan tarvittavat applikaatiot, jotka sitten synkataan iPadeihin.

Uuden näkemyksen tuo myös mobiilius ja siirreltävyys. Voimme pitää leirikouluja tai muita koulutuksia setin kautta myös muualla koulun seinien ulkopuolella. Odotuksen välineistölle ovat kovat, nyt vain töihin...

tiistai 11. syyskuuta 2012

Voionmaan lukion viikkoapsit

Päätimme kollega Jarkko Sairasen kanssa opettajien illanvieton tuoksinassa tehdä Voionmaan lukiossa tutoriaaleja opetukseen hyvin soveltuvista iPadin apseista. Ensimmäiset kuvattiin kotoisasti opettajanhuoneen pöydällä, ei siis millään steriilillä kuvakaappauksella (niitäkin on tulossa). Formaattiin kuului, että opettajia tuli paikalle sattumalta kesken kuvauksen, mikä kaikkine mokauksineen teki sessiosta oikein hauskan yhteisöllisen kokemuksen. 

Opettajat katsovat tutoriaalin, vastaamme kysymyksiin ja opettaja kokeilee appsia opetuksessaan, mikäli aika on suotuisa, mutta mitään painetta ei kokeilulla opettajalle luoda. 

Ensimmäisinä viikkoapseina olivat Explain Everything ja sisarapsi Explain website. 


Explain everything by Sairanen & Ilomäki

 


 Explain website by Sairanen & Ilomäki