keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Flipped classroom -kokeilu MAA2-kurssilla - osa I


Kokeilen tässä jaksossa Flipped Classroom -menetelmää pitkän matematiikan kurssilla MA2.
Kurssiin on olemassa valmiit opetusvideot Opetus.tv sivustolla ( Opetus.tv/MA2 )ja opiskelijoilla on käytössään myös tehtävien malliratkaisut koulun nettisivuilla.

Olen jakanut opiskelijoille alustava aikataulun kurssin aiheista ja kotitehtävänä on katsoa Opetus.tv sivuilta (Opetus.tv/MA2) seuraavan oppitunnin aiheeseen liittyvä video. Lisäksi ohjeistin opiskelijoita tekemään muutaman perustehtävän uudesta aiheesta kotona, jotta uusi asia jäisi paremmin mieleen. Samalla tulee tarkistettua, että opiskelija on ymmärtänyt asian.

Oppitunnilla opiskelijat tekevät kirjan tehtäviä pienryhmissä. Opettaja kiertää neuvomassa henkilökohtaisesti jokaista apua tarvitsevaa.
Opiskelijat voivat halutessaan katsoa videoita uudelleen myös oppitunnin aikana luokassa olevien  koulun iPadien avulla. Videoita voi katsoa yhä uudelleen ja tiettyä kohtaa videosta voi kelata edestakaisin niin kauan, että ymmärtää asian. Opettajalta tai toisilta opiskelijoilta voi lisäksi kysyä epäselväksi jääneitä asioita.
Opiskelija voi myös katsoa tehtävien malliratkaisuja tunnin aikana iPadin avulla.

Ensimmäisen viikon kokemuksia:

Ensimmäinen viikko tällä menetelmällä on takana; sekä opettajan, että opiskelijoiden kokemukset ovat todella hyviä.
Opiskelijat ovat tehneet ahkerasti töitä tunneilla. Mitään järjestyshäiriöitä ei ole ollut, vaan kaikki ovat keskittyneet matematiikkaan.
Suurin osa opiskelijoista on ehtinyt laskea tuntien aikana paljon enemmän tehtäviä kuin perinteisen opettajajohtoisen menetelmän aikana.
Opiskelijat myös neuvovat toisiaan paljon enemmän kuin aiemmin ja keskustelevat keskenään tehtävien ratkaisuista.

Opiskelijoiden antama palaute:

Ensimmäisen viikon jälkeen kysyin opiskelijoilta palautetta. Suurin osa piti menetelmää loistavan mm. seuraavista syistä:
  •    saa ”opetusta” myös kotona
  •   saa edetä omaan tahtiin
  •   voi opiskella kotona, jos on pois tunnilta
  •   saa vaihtelua matematiikan opiskeluun
  •    saa tehtyä paljon enemmän tehtäviä tunnilla kuin ennen
  •   videoita voi katsoa yhä uudelleen ja uudelleen
Osa opiskelijoista oli myös huolissaan mm. seuraavista asioista:
  •    vastuu omasta opiskelusta kasvaa
  •   vauhti liian kova ( eli opiskelijan on ehkä vaikea hahmottaa, kuinka paljon tehtäviä hänen pitäisi ehtiä tehdä )
  •    toimiiko systeemi, kun siirrytään vaikeampiin asioihin ( askarruttaa opettajaakin )
  •    voisiko opettaja käydä jotain esimerkkejä läpi taululla ( opiskelija ei ilmeisesti ole vielä ymmärtänyt, että hän voi aina kysyä neuvoa, kun ei osaa jotain asiaa)

Tässä vielä muutama suora lainaus palautteista:

-On tuntunut ihan kivalta ja mielestäni tämä oppimistyyli on parempi kuin opettaja puhuu –tyyli, sillä tässä jokainen saa edetä omaan tahtiin.

-Opetusvideot on ollu ihan hyviä, selkeitä ja niistä on tajunnu hyvin. Omaa tahtia opiskelu on myös mukavaa, koska joissain kappaleissa on paljon tehtäviä ja nyt ne ehtii tehdä helposti melkein kaikki

-Olen oppinut paljon enemmän kuin 1.kurssilla ja on helpottanut myös, että kotona saa ”opetusta”

- Oppiminen helppoa. Vastuu omasta opiskelusta kasvaa. Välillä jos ei ymmärrä ei aina saa neuvoa. Vauhti välillä aika kova.

-Hyvä itsenäinen tapa oppia

-En usko, että systeemi toimisi, jos asia olisi vaikeampaa

-Toimii ainakin näissä helpommissa asioissa, mutta vaikeimmissa asioissa normaali opetustyyli olisi parempi koska silloin voi suoraan kysyä miten asia menee

-Ihan ok, toivoisin, että opettaja kävisi joitain esimerkkejä läpi taululla

-Tahti on kova, opetusta liian vähän ja tehtäviä liikaa

-Ihan ok, mutta pidän perinteistä tapaa parempana

-Todella hyvä, erilainen opetusmuoto. toimii ainakin vielä, kun ei ole vaikeita asioita

-Ihan kiva, kun saa tunneilla tehtyä enemmän tehtäviä

-Tämä uusi systeemi on ihan hyvä. Videot voi katsoa uudelleen ja uudelleen sekä opiskelu on helpottunut

 
Opettajan mietteitä:

Menetelmä tuntuu sopivan hyvin varsinkin hyville opiskelijoille, jotka ovat nyt saaneet edetä omassa tahdissaan, eikä heidän ole tarvinnut odotella, että opettaja lopettaa opettamisensa ennen kuin pääsevät käsiksi tehtäviin.

Osa opiskelijoista ei selvästikään luota siihen, että he voivat oppia asioita ilman, että opettaja selittää ne heille ja kaipaavat perinteistä opetusta. Osa opiskelijoista varmaankin haluaisi perinteistä opetusta, koska heille olisi paljon helpompaa vain kuunnella passiivisena opettajan opetusta. Tässä menetelmässä joutuu itse tekemään paljon töitä oppimisen eteen.

Johtuuko ensimmäisen viikon ahkera työskentely vain uutuuden viehätyksestä - väsyykö opiskelija kurssin kuluessa näin intensiiviseen työtapaan?










1 kommentti:

  1. Hienoa Sirpa, että olet jo saanut kokemuksia tästä FC:stä.
    Itse testaan tässä jaksossa abien kanssa asiaa pienimuotoisemmin kertaustkurssin yhtedessä.
    He voivat katsoa aiemman "teoriaviedoni" pätkän kotona ennen tunnille tuloa.
    Kokemuksia tältä viikolta: ahkerat ja tunnolliset katsovat niitä ja hyötyvät, mutta suuri osa on "vanhan" tiedonkaato-opetuksen kannalla.

    VastaaPoista