perjantai 26. lokakuuta 2012

Flipped Classroom MAA2-kurssilla osa II

Ensimmäisessä osassa esiteltiin Voionmaan lukion matematiikan opettajan Sirpa Suontausta Flipped Classroom - MAA2-kurssilla kokeilua. Toisessa osassa kurssia on käyty yli kolme viikkoa. 

Opiskelijat on ohjeistettu  katsomaan kotona  Opetus.tv sivuilta (Opetus.tv/MA2) seuraavan oppitunnin aiheeseen liittyvä video ja tekemään lisäksi muutama perustehtävä uudesta aiheesta.  Opiskelijoille on jaettu alustava aikataulu ja heillä  on  käytössään myös tehtävien malliratkaisut koulun nettisivuilla. Oppitunnilla opiskelijat voivat halutessaan katsoa videoita uudelleen koulun iPadeillä ja tarkistaa tehtäviä malliratkaisujen avulla


Kokemuksia Flipped calssroom –menetelmästä kolmen opiskeluviikon jälkeen

Toisen opiskeluviikon aikana alkoi selvästi näkyä, että osa opiskelijoista ei pysynyt mukana kurssin alustavassa aikataulussa. Ymmärsin, että opiskelijat eivät itse pysty hahmottamaan, mitkä kirjan tehtävistä olisi hyvä ehtiä tekemään ja mitkä voi tehdä, jos ehtii, vaan yrittävät tehdä kaikki tehtävät.

Annoin  opiskelijoille avuksi listan, jossa jaottelin kirjan tehtävät kolmeen kategoriaan:
        Perustehtävät, jotka jokaisen olisi hyvä tehdä
        Vaativammat tehtävät, joita voi tehdä niin paljon kuin ehtii
        Vaikeat tehtävät

Muistikaavat ja toisen asteen yhtälön ratkaiseminen ovat  kurssin MA2 tärkeimpiä asioita. Halusin varmistaa, että jokainen on oppinut nämä asiat kunnolla. Siksi  opiskelijan oli suoritettava pieni testi näistä asioista ennen kuin sai luvan jatkaa eteenpäin.

Harmikseni huomasin, että neuvojen kyseleminen toisilta opiskelijoilta väheni toisen ja kolmannen opiskeluviikon aikana - syynä saattoi olla, että opiskelijat etenivät hyvin eri tahdissa kurssin edetessä.
Yritin saada opiskelijoita ryhmittymään luokkaan niin, että samassa vaiheessa olevat muodostaisivat oman ryhmän, mutta en siinä täysin onnistunut.

Täytyy vielä pohtia keinoja ryhmitellä opiskelijat oppitunnilla siten, että he saisivat opiskeluunsa tukea myös toisilta opiskelijoilta. Toisaalta olisi hyvä, jos samassa vaiheessa olevat opiskelijat muodostaisivat oman ryhmänsä, mutta toisaalta taas hyvä opiskelija pystyisi neuvomaan heikompaa opiskelijaa.
Pitäisiköhän ryhmässä olla siis muutama pidemmälle edistynyt opiskelija toistensa tukena ja muutama hitaammin etenevä.

Tulevassa kolmannessa osassa esitellään palautekyselyn graafiset tulokset: 

Palautekysely 12.10.2012
Kolmen opiskeluviikon jälkeen opiskelijat vastasivat pieneen palautekyselyyn:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti