sunnuntai 2. joulukuuta 2012

Opettaja sosiaalisessa mediassa - Pearltrees - 10 vinkkiä opettajalle


Opettajan sukellus sosiaaliseen mediaan: "Löytyi Pearltrees-helmiä!"

+ 10 vinkkiä opettajalle






Tällä kertaa ajattelin kirjoittaa Pearltrees-ohjelmasta opettajan näkökulmasta. Aloitin ohjelman käytön syysloman aikana (2012) ja olen edelleenkin ihmeissäni sen mahdollisuuksista.

Sosiaalisen median maailmaan minut tyrkkäsi lukiomme rehtori Kari Rajala. Aluksi tutustuin Facebookiin ja sain kavereita mm. opettajakollegoistani. Viikon päästä tästä olin jo Twitterissä seuraamassa kaiken maailman keskusteluita ja punomassa henkilökohtaista oppimisverkostoa. Seuraavaksi tein blogikirjoituksen BrainPOP-ohjelmasta Bloggerilla ja upotin Mobiluck-sivustolle myös videota YouTuben kautta. Olin siis yhtä lukuunottamatta nähnyt sosiaalisen median "the big five" (Facebook, Twitter, Youtube, Blogger, mitä seuraavaksi?).


Timo Ilomäen ja muiden twiittaajien Scoop.it! jutuista innostuneena tutustuin seuraavaksi kuratointiin. Eräästä ranskalaisesta Twitter-viestistä löysin nettisivun, jossa oli vertailtu eri kuratointipalveluja (mm. Delicious, Diigo, Paper.li, Pinterest ja Scoop.it). Yksi erottui joukosta: Pearltrees. Se oli ainoa palvelu, jossa oli ominaisuus "collaborative". Päätin kokeilla kyseistä ohjelmaa ja hyvin nopeasti tajusin sen toimivuuden.


Mitkä ominaisuudet sitten vakuuttivat minut? Pearltrees on hieno, tyylikäs ja jopa elegantti ohjelma, mutta ennen kaikkea se on yksinkertainen ja helppokäyttöinen. Ipadin ruudulla helmien sijoittaminen Pearltrees-puihin on vain niin intuitiivista. (Huom! ohjelma toimii myös PC:llä ja Macilla). Helmet voivat sisältää nettilinkkejä, kuvia tai muistiinpanoja.


Sosiaalinen puoli Pearltreesistä tulee esiin jo kirjautumisvaiheessa. Voit kirjautua sisään sähköpostilla tai Facebook/Twitter-tunnuksilla. Kun rakennat Pearltrees-puutasi, huomaat, että ihmiset alkavat ottaa (kopioida) helmiäsi. Ovatkohan he kiinnostuneita samoista jutuista kuin sinä? Seuraavaksi voitkin itse käydä tutkimassa heidän kokoelmiaan.


Minkä tahansa Pearltrees-puun kohdalla voit painaa nappia "samankaltaiset helmipuut". Samantien ympärille alkaa muodostua helmien "kartta", josta voi valita kiinnostavimmat puut lähempään tarkasteluun. Helmien selaaminen onnistuu nopeasti ns. esikatselumuodossa. Etsi-toiminto on myös kätevä, kun haluaa tietoa jostain tietystä teemasta. Hakea voit toisten käyttäjien helmipuita tai tehdä sisäisen haun oman Pearltrees-puun sisällä. Ei siis tageja!


Käytännössä Pearltrees mahdollistaa Internetin sisällön käyttäjälähtöiset kokoelmat ja persoonallisen jäsentelyn (mind map -muoto). Kun netin sisältö on esitetty pieninä pallukoina ("pearls"), niiden sijoittamiseen ja järjestelemiseen tarvitaan loogista ajattelua ja merkitysten jatkuvaa analysointia. Syntyvä "semanttinen verkko" on ihmisten tekemä ("powered by people", toisin kuin web 3.0?).


Nykyään oppimisessa puhutaan paljon PLN:stä (Personal Learning Network) ja siitä, että opettajien pitäisi rohkeasti ottaa yhteyttä koko globaaliin yhteisöön. Pearltrees-ohjelmalla tämä hoituu itsestään. Yhteiset kiinnostuksen kohteet (shared interests) tuovat ihmisiä toistensa puille keräämään parhaat helmet talteen. Kotimaalla, sukupuolella, iällä (ulkonäöllä tms.) ei ole mitään väliä, vain yhteiset kiinnostuksen kohteet riittävät yhteyksien muodostumiseen.



10 vinkkiä opettajalle:


1. Tee Pearltrees-puusta oma ammatillinen digitaalinen kirjastosi. (on-line tools, digital library)


2. Seuraa ketkä ottavat helmiä puustasi, heillä on samoja kiinnostuksen kohteita kuin sinulla. (shared interests)


3. Luo oma PLN käyttäen sosiaalista mediaa: Pearltrees, Twitter, Facebook (Personal Learning Network).


4. Oletko kiinnostunut vertaisoppimisesta? Pearltreesissä opit jatkuvasti toisilta. Saat inspiraatiota opettamiseen ja ideoita oppimisen edistämiseen (learning from others).


5. Oletko konstruktivismin kannattaja? Pearltreesissä uusi tieto rakennetaan "vanhan" tiedon päälle. Jatkuvasti kehittyvä konteksti antaa tiedolle uutta merkitystä. (mind mapping, tree structure)


6. Pitäisikö oppimisen olla yhteydessä tosi maailmaan? Pearltreesissä koko (digitaalinen) maailma on napin painalluksen päässä. (connect school life to real life)


7. Onko lähdekritiittisyys tärkeää sinulle? Entäpä plagioinnin estäminen? Pearltreesissä lähteet ovat yhtä lähellä kuin itse teoskin. (source criticism)


8. Team-up! Ryhdy yhteistyöhön toisen ammattilaisen kanssa ja rakenna yhteinen helmipuu. (collaborative approach)


9. Luo luokalle tai ryhmälle oma helmipuu, jota rakennatte yhdessä. Oppiaineeseen liittyvä aineisto on saatavilla yhdestä osoitteesta. Opettajalla on loistava tilaisuus oppia myös oppilailta. (pedagogical use of Pearltrees).


9. Kokeile maksullista Pearltrees Premium -palvelua (4,49€/kk, 44,99€/v). Voit salata puusi ja säätää sen käyttöä ja näkyvyyttä. Linkitä sinne vaikka salaiset Youtube-opetusvideosi! (controlling privacy)


10. Uudet sosiaalisen median palvelut antavat loistavan tilaisuuden viedä oppiminen uudelle aikakaudelle. Tartu tilaisuuteen! (social media, learning in the digital age)





 

Linkit:
 

Pearltrees-ohjelma: 

Pearltrees 
Pearltrees.com

Pearltrees app (iPad, iPhone)
Pearltrees app - iTunes
 

Minä ja Pearltrees:

Blogikirjoitukseni
Pearltrees - a collaborative web curation tool

Helmipuuni
Pearltrees.com/tommivilja 


Pearltrees-juttuja:

Pearltrees makes Web curation a joy with its 'magical' new iPad app
Pearltrees makes Web curation a joy with its 'magical' new iPad app 

Stylish Web curation service Pearltrees launches a premium offering for private content sharing
Stylish Web curation service Pearltrees launches a premium offering for private content sharing 

Pearltrees Wikipediassa
Wikipedia - Pearltrees 


Pearltrees-videoita:

Exclusive first look: Pearltrees iPad app enables new kind of content curation
Exclusive first look: Pearltrees iPad app enables new kind of content curation

What's The Role Of Curation In Search?

What's The Role of Curation In Search?


Verkkokuratointi

Building Thought Leadership through Content Curation
Building Thought Leadership through Content Curation 

Content Curation for Teachers
Content Curation for Teachers

Science and Curation: the New Practice of Web 2.0

Science and Curation: the New Practice of Web 2.0

Why Curation Will Transform Education and Learning: 10 Key Reasons

Why Curation Will Transform Education and Learning: 10 Key Reasons

Comparatif de 12 solutions de curation

Comparatif de 12 solutions de curation 


Semanttinen verkko, Web 3.0:

Content Curation by people not Ai
Content Curation by people not Ai 

Curation - The Third Web Frontier
Curation - The Third Web Frontier

Learning 3.0 and the Smart eXtended Web

Learning 3.0 and the Smart eXtended Web


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lähetä kommentti