maanantai 29. joulukuuta 2014

Oppimisen Grand Designs, feat. Eduflow Designer 1.0!




https://c.gethopscotch.com/p/w3um305


Olisipa tylsää, jos tietäisi asioista jo kaiken! Näin ajattelen, kun tutustun aiheeseen nimeltä design-oppiminen. Mistä on kyse? No, itse asiassa en sitä oikein itsekään tiedä, mutta täytyy myöntää, että kyllähän se hienolta kuulostaa, jotenkin ylväältä ja arvokkaalta. Voi tietysti sanoa, että tarkoitusperät eivät ole kunnialliset, jos lähdetään vain mutulla liikkeelle, mutta, mutta... joskus on luotettava intuitioonsa! ;)

Kun kyselin design-oppimisesta Tieto- ja viestintätekniikka oppimisessa -ryhmässä, sain vastaukseksi hyvin erilaisia käsityksiä kyseisestä termistä. Kaksi päätyyppiä olivat seuraavat: opitaan tekemällä, kehittämällä itse esineitä, suunnitellaan ja muotoillaan tuotteet itse (vrt. Maker Movement), ja toisaalta: muotoillaan omaa oppimista niin, että sekä oppimisen kohde, tavat ja toteutus suunnitellaan itse (vrt. tutkiva oppiminen, ilmiöpohjaisuus, pedagoginen suunnittelu).

Jos design-oppiminen alunperin tarkoittikin oppimista designista (esim. Alvar Aalto), niin voidaan ajatella, että sittemmin merkitys on liudentunut tarkoittamaan oppimista designilla (tuotteiden tekeminen) ja oppimista designiin (oppimisen suunnittelu). Nämä viimeksimainitut ovat mitä ilmeisimmin läheistä sukua käsitteille "learning by doing" ja oppimisen omistajuus.

Jonkinlaista design-oppimista edusti myös "learning for design" -ajatus, jossa ideana oli kokonaisvaltaisempi suhtautuminen oppimiseen ja uuden teknologian hyödyntäminen (alati muuttuvan) maailman "haltuunotossa".

Mihin lopputulokseen päädyin? Oliko design-oppiminen sitä, mitä lähdin etsimään, huippu juttu, vai kupla, jonka sisällä voi esittää mitä vain? Päädyin muotoilemaan oman versioni... ;)  Pohjaksi otin Hopscotch-ohjelman ja sisällöksi sellaiset tehtävät, työvälineet, ihmiset ja ympäristöt, joissa oppiminen tänä päivänä ilmenee. Tuloksena oli, ei enempää eikä vähempää kuin, Eduflow Designer 1.0!


Tästä sitten päästäänkin design-oppimisen seuraavaan vaiheeseen: tekemällä oppiminen ja suunnittelu yhdistyvät! Luvassa on flow-kokemuksia... :)



Linkkejä:


Kaiju Kangas - The Artifact Project. Promoting Design Learning in the Elementary Classroom (väitöskirja)



Henriikka Vartiainen - Principles for design-oriented pedagogy for learning from and with museum objects (väitöskirja)



Peter Goodyear - Goodyear on the Laureate Fellowship (Youtube)



Henriikka Vartiainen - Design-suuntautunut pedagogiikka 2.1 (Slideshare)



Design-suuntautunut pedagogiikka (www.openmetsa.fi)



YLE - Design-opetus tuli kouluihin: asioita opitaan pelaamalla videopelejä ja tekemällä elokuvia



Edukata - Rethinking education (/ Tarmo Toikkanen)



How the Maker Movement is Transforming Education (WE are TEACHERS)












2 kommenttia:

  1. Mainio ajatus ja mielenkiintoinen toteutus, voimme varmaankin kokeilla suunnitelmapohjaa opiskelijoiden kanssa!

    VastaaPoista
  2. Kiitos! Siitä vaan kokeilemaan ja jos siltä tuntuu niin versiota 2.0 remixaamaan... :)

    VastaaPoista