torstai 29. marraskuuta 2012

Anatomy Atlas 2 biologian opetuksessa

Voionmaan lukion biologian ja maantieteen opettaja Kimmo Puttonen esittelee Anatomy Atlas 2 appsin, joka sopii ihmisruumiin ihmeellisyyksien esittelyyn  niin biologiassa, terveystiedossa kuin psykologissakin. Biologiassa tätä appsia käytetään BI4-ihmisbiologian kurssilla.



Kimmo Puttonen, Anatomy Atlas 2


sunnuntai 25. marraskuuta 2012

iPad ja iMovie tarinankerronnassa

iPad yhdistettynä iMovie appsiin on loistava digitaalisen tarinankerronnan väline. Entisen PowerPoint shown on syrjäyttänyt tämä huomattavasti näyttävämpi tarinankerronnan muoto. iMoviella voit yhdistää kuvaa, tekstiä, liikettä, musiikkia ja efektejä haluamallasi tavalla. Kuvaus, editointi ja tuottaminen onnistuu hyvin iPadilla tai iPhonella. Y-love yrittäjyyslukioverkosto oli koolla Ylöjärvellä, josta oheinen raportti tarinan muodossa. Tarinoimisiin Aki Puustinen Muuramen lukiosta !

perjantai 23. marraskuuta 2012

iPad opetuksessa - ryhmittelyä aineittain

Askolan lukio pyysi kertomaan iPadeista opetuksessa. Lähdin rakentamaan ensin pp-esitystä, mutta sitten totesin, että asiat ja ajatukset on ehkä helpompi järjestellä blogipostauksessa. Tässä siis jonkinlainen hankkeen "väliraportti" aineittain - ei kuitenkaan mikään tyhjentävä postaus.

Postauksessa olevat ohjelmien (app) linkit avautuvat suoraan iTunes Storeen, josta ne vo tallentaa iPadiin. Linkit tässä blogissa oleviin muihin kirjoituksiin aukeavat uusiin ikkunoihin, joten pääset vilkaisemaan ne helposti ja palaamaan tähän takaisin. Jos ne ovat maksullisia, niin hinnat on mainittu suluissa. Jos mainintaa hinnasta ei ole, niin ohjelma on maksuton.

ÄIDINKIELI
  • iBooksiin voi ladata ilmaiseksi kirjoja, joista on tekijänoikeudet ovat loppuneet (Juhani Aho, Maiju Lassila, Minna Canth, Aleksis Kivi jne.). Näitä hyödynnettiin Elimäen lukiossa äidinkielen 6-kurssilla (Kieli, kirjallisuus ja identiteetti). Osa opiskelijoista teki kirjaesitelmänsä Keynote-ohjelmalla (8,99 €).
  • Tiedonhaun opetus yhdessä kirjaston kanssa. Opiskelijat opiskelivat Kaakkois-Suomen Kyyti.fi-järjestelmän käyttöä iPadien avulla, ja tekivät kirjaston henkilökunnan ohjauksessa kirjahakuja. Ks. erillinen postaus aiheesta.
  • Tiedotusopin ryhmälle on jaettu marraskuussa 2012 iPadeja, joilla he tekevät juttuja Elimäen lukion uuteen blogiin.
 KIELET
  •  IPadeja ja Bloggerin blogia ranskan kielen projektiopiskelussa. Ryhmä perusti yhteisblogin espanjalaisen ranskan kieltä opiskelevan ryhmän kanssa. Ks. erillinen postaus.
  • Pages-kirjoitusohjelmaa käytetty englannin tunnilla, opiskelijat tehneet julisteita mediakurssilla.
  • Elimäellä kielissä myös seuraavat appsit ovat olleet käytössä: Word Magic English Thesaurus (sanakirja, 1,79€) ja La conjugaison.fr (ranskan verbien taivutus). Tekstien lukemiseen on käytetty iPadin ominaisuutta "lue valinnat" sekä ohjelmaa Speak it (1,79 €)!
  • Kieltenopettajalla käytössä Pearltrees-ohjelma verkko-oppimateriaalin kokoamiseen ja järjestelyyn.  :)http://www.pearltrees.com/tommivilja  
  • Book Creator -ohjelmaa (4,49 €) esitelmien tekoon. 
REAALIAINEET

Biologia
  • NatureGate (suomeksi) kasvien tunnistamisen avuksi
 Fysiikka
  • Mittauksia fysiikassa iPadin avulla. Ryhmätyö tallennetaan ja opettaja arvioi myöhemmin työt. Ks. erillinen postaus.
  • Coaster Physics -ohjelmalla (0,89 €) voi demota potentiaalista ja kineettistä energiaa, nopeutta, kiihtyvyyttä ja G-voimia virtuaalisella vuoristoradalla. Voi aiheuttaa pahoinvointia, kun katsoo isolta kankaalta tai älytaululta :-)
  • Visuaalisesti vielä vaikuttavampi ja enemmän säätömahdollisuuksia käyttäjälle antava ohjelma on saman valmistajan AirCoaster (0,89 €).
  • Wolfram Alpha (3,59 €) on matikisteille tuttu hakukone. Ks. HS:n artikkeli 18.5.2009.
Kemia
 Terveystieto 
  • Tänä syksynä Elimäen koulukeskuksessa lukion terveystiedon tunnit osuivat samaan aikaan kuin yläkoulun atk-ryhmillä on tunnit, joten iPadeja on käytetty "atk-luokkana" tiedonhakuun, kun opiskelijat ovat etsineet tietoa esitelmiinsä. Koska Elimäen koulukeskuksessa on langaton verkko, niin opetustilalla ei sinänsä ole ollut väliä.
Uskonto
  • Hyödynnetään selaimella  Suomen ev.lut seurakunnan nettisivuilla olevaa maksutonta Raamattua. Hyöty perinteisiin Raamattuun on esim. sanahaku.
Yhteiskuntaoppi

  • Voionmaalla yhteiskuntaopissa ryhmä opiskelee Facebook-ryhmän avulla ja kuvaa harjoituksia, haastatteluja ja editoi videot iMoviella (4,49 €).

MATEMATIIKKA
  • Calc Pro HD:tä voisi varmaan tituleerata symboliseksi laskimeksi. Tosin iPadia ei voi (toistaiseksi) käyttää yo-kirjoituksissa laskimena, koska sillä saa yhteyden nettiin. Se on mielenkiintoinen app siinä mielessä, että peruslaskin on ilmainen, mutta lisäominaisuuksia siihen voi ostaa 0,89 euron paloina. Laskimen hinnaksi kaikki herkut ostamalla jää kuitenkin alle 10 €:a.
  • "Älytaulu-appseilla" voi tehdä matematiikan ratkaisuvideoita. Yksinkertainen on esim. ilmainen ShowMe (Ks. Elimäen lukion opiskelijan tekemiä harjoitusvideoita) ja monipuolisempi em. Explain Everything (ks. saman opiskelijan tekemiä videoita EE:llä)
  • Ks. Wolfram Alpha fysiikan kohdalta.

LIIKUNTA
Giant Scoreboard
  • Liikunnanopettajat liikkuvat (!) useassa eri paikassa, jolloin varsinkin 3G-kortilla varustettu iPad on kätevä Wilman poissaolomerkintöjen tallentamiseen. Wilma toimii erittäin hyvin iPadin selaimilla, esim. sen vakioselaimella Safarilla tai Chromella.
  • Voionmaan lukiossa on tehty kuntosalille QR-koodeilla (alempana lisätietoa QR-koodeista) linkkejä iPadilla kuvattuihin ja YouTube-videoihin, jossa opastetaan oikeisiin liikkeisiin kuntosalilaitteilla. Aiheesta oma postauksensä tässä blogissa.
  • Videopix-ohjelmalla (0,89)  €voi näyttää iPadin kameralla kuvattuja videoita hidastuksina ja anlysoida urheilusuoritusta.
  • Varsinkin nopeatempoisissa peleissä (esim. kaupunkisota) kätevä apu on Giant Scoreboard (0,89 €), joka laskee jäljellä olevaa aikaa ja johon opettaja voi peukaloilla napsutella pisteitä, mikä on huomattavasti käteväpää kuin tukkimiehen kirjanpito. Tätä on hyödynnetty ainakin Elimäen lukiossa.
OPINTO-OHJAUS
  • Opinto-ohjauksessa haastattelussa opiskelija kirjautuu omaan Wilmaan ja kirjoittaa esim. kirjoitussuunnitelman ylös, iPadillä otetaan noin minuutin haastattelu vierailijoilta ja julkaistaan esim. koulun FB-sivulla.
KUVATAIDE
MUSIIKKI
QR-KOODIT 
  • Kaupasta ja mainoksista tuttuihin QR-koodeihin voi "kätkeä" esim. nettiosoitteen tai pitkänkin tarinan. Niiden avulla voi esim. yhdistää suunnistusta ja historian tai biologian opiskelua. QR-koodeja voi luoda QR generaattoreilla, joita löytää maksutta netistä laittamalla Googlen hakusanaksi esim. qr code generator.
FLIPPED CLASSROOM
YLEISTÄ KAIKKIIN AINEISIIN
  • iPadilla on erittäin kätevä surfata netissä. Ainoa rajoite on, että iPad ei tuo Flash-animaatiolla tehtyjä tehtäviä, joita on esim. SanomaPron materiaaleissa. Flash on kuitenkin katoava ohjelma, jonka tulevaisuudessa korvaa HTML5-kieli.
  • Disp recorderilla on tehty screencasteja iPadin käytöstä, esim miten uusimpia appseja voi käyttää.
  • Opettajan työkaluna iPad soveltuu muistioksi (Noteshelf 5,49 € ja Notability 1,79 €) kun vaan on kynä (stylus, pogo connect, jaja jne.) 
  • Bambuserilla voi kuvata ja ajaa suoraa lähetystä sen omaan palveluun. Ks. esim. ministeri Alexander Stubbin vierailu Kouvolassa Kuusankoskitalolla. Videon voi tietysti myös laittaa piiloon.
  • Leirikoulujen blogit. Ks. Elimäen lukion Lontoon matka keväällä 2012. 
  • Opettajalle ehdottoman hyvä on Dropbox, jonka synkkaa tiedostot eri laitteiden välissä, siitä voi jakaa ja sinne voi vastaanottaa tiedostoja. Lue enemmän Dropboxin-sivuilta, josta voi myös ladata ohjelman tietokoneellesi ja iPadiin ja muihin mobiililaitteisiin. 
LISÄTIETOA

tiistai 13. marraskuuta 2012

MAA2 - Flipped Classroom osa 3

Voionmaan lukion MAA2-kurssin kokeilun kolmas osa. Jos et ole vielä tutustunut osiin 1 ja 2, niin tässä linkit niihin. 2. jakso on nyt päättynyt ja opettaja Sirpa Suontausta jatkaa kokeilua uuden MAA2-ryhmän kanssa. 


Kysely: 

Arvioi, kuinka monta kertaa

       1.   Olet katsonut opetusvideon kotona ennen seuraavaa oppituntia:__________ kertaa

 2Olet katsonut opetusvideon ensimmäistä kertaa vasta oppitunnilla: ________ kertaa

        3.    Olet katsonut opetusvideon uudelleen oppitunnilla: __________ kertaa

              4Olet katsonut tehtävien malliratkaisuja kotona: __________ kertaa.

                5.  Olet katsonut tehtävien malliratkaisuja oppitunnilla: _________kertaa.


   6. Montako tehtävää yhteensä olet tehnyt 3 ensimmäisen viikon aikana:____________ kpl.


       7.Haluatko jatkaa tällä menetelmällä?   _________________,  



Kyselyn tuloksia

Kyselyyn vastasi 18 opiskelijaa; tässä tuloksia.

Pystyakselilla opiskelijoiden lukumäärä ja vaaka-akselilla kertojen määrä.

  
        Opiskelija katsonut opetusvideon kotona ennen seuraavaa oppituntia:


HUOM: 17 vastaajasta 9 opiskelijaa oli katsonut videon etukäteen vain maksimissaan 3 kertaa ja 2 opiskelijaa lähes joka kerta.

      Opiskelija katsonut opetusvideon ensimmäistä kertaa vasta oppitunnilla:



HUOM: 2 opiskelijaa 17 vastaajasta oli katsonut videon ensimmäistä kertaa vasta oppitunnilla

     Olet katsonut opetusvideon uudelleen oppitunnilla:




HUOM: 17 vastaajasta 3 opiskelijaa ei katso videota uudelleen oppitunnilla ja 1 katsoo jokaisella kerralla.

      Opiskelija katsonut tehtävien malliratkaisuja kotona:


HUOM: 17 vastaajasta 5 opiskelijaa ei koskaan katso tehtävien malliratkaisuja kotona ja 2 katsoo joka kerralla.


Opiskelija katsonut tehtävien malliratkaisuja oppitunnilla



HUOM: 18 vastaajasta 7 opiskelijaa katsoo malliratkaisuja aina tunnilla.

  
             Montako tehtävää yhteensä olet tehnyt 3 ensimmäisen viikon aikana:


       HUOM: 16 vastaajan vaihteluväli:  vähiten tehtäviä 27 kpl ja eniten 207 kpl.
                  Keskiarvo 74 tehtävää ( mukana yksi 207 tehtävää tehnyt opiskelija )
                  Keskiarvo 65 tehtävää ( ilman 207 ), eli keskimäärin 5,4 tehtävää/kerta.
                  Mediaani 68 tehtävää.